Marea majoritate a motoarelor Otto(pe benzina) functioneaza intr-o gama de turatii cuprinsa intre 800 si 6000 rot/min iar cele Diesel (pe motorina) intre 800 si 4000 rot/min. Rotile autoturismului se invart intr-o gama de turatii cuprinsa intre 0 si 900 rot/min., Transmiterea si demultiplicarea miscarii de la motor la roata se realizeaza, la un autoturism cu tractiune fata, prin intermediul urmatoarelor componente : ambreiaj cu rol doar de transmitere, cutie de viteze cu rol de transmitere si demultiplicare (multiplicare pentru treptele 5, 6), transmisie finala cu rol de transmitere si demultiplicare, diferential cu rol de transmitere, arbori planetari cu rol de transmitere.
Cutia de viteze ca subansamblu al transmisiei automobilului permite:
- modificarea fortei de tracţiune la roata autoturismului în funcţie de valoarea rezistentelor la inaintare;
- mersul inapoi al automobilului, fara a inversa sensul de rotatie al arborelui cotit al motorului;
- intreruperea indelungata a legaturii dintre motor si restul transmisiei, în stationare.
Partile principale ale unei cutii de viteze clasice sunt: mecanismul reductor si mecanismul de comanda, fixare si zavorare a treptelor de viteze.
Mecanismul reductor serveste la transmiterea momentului motor si permite modificarea raportului de transmitere. El se compune, in general, din patru arbori (primar, intermediar, secundar si cel de mers inapoi), un anumit numar de perechi de roti dintate si elemente de sincronizare cu care se face transmiterea momentului intre arbori.
Mecanismul de comanda, fixare si zavorâre a treptelor de viteze,in principiu, se compune din: o maneta, parghii (uneori si cabluri), furci de cuplare.
Cele mai frecvente defectiuni sunt: deteriorarea rulmentilor, uzura danturii pinioanelor, uzura elementelor de sincronizare.