Ce trebuie sa stii cand achizitionezi un set nou de anvelope

1. Dimensiunea anvelopelor trebuie sa fie identica cu cea care este trecuta in cartea de identitate a autoturismului altfel veti avea probleme cu obtinerea ITP-ului.
2. Ce semnifica etichetarea anvelopelor. Avem posibilitatea sa stim cat de bune sunt anvelopele daca citim etichetarea atribuita fiecarui model. Conform normelor europene, anvelopele sunt etichetate obligatoriu cu diagramele de calitate a trei parametri: economia de combustibil,eficienta franarii pe carosabil umed, nivelul de zgomot.1


Diagrama eficientei franarii
clasifica anvelopele in functie de cat de bine franeaza in conditii de carosabil umed. Performanta se clasifica de la clasa A (cea mai sigura, oprind in cele mai scurte distante) pana la clasa G (cea mai putin sigura, cu cele mai lungi distante de franare).La un autoturism echipat cu anvelope clasa A, ruland cu 80 km/h, distanta de oprire poate fi cu 18 metri mai scurta decat la unul echipat cu anvelope din clasa G.Distantele de franare sunt: pentru clasa A=28 metri, clasa B=32 metri, clasa C=36,5 metri, clasa E= 41,5 metri, clasa F=46,5 metri.2

Diagrama economiei de carburant va ajuta sa stiti cum se comporta anvelopele in raport cu consumul de combustibil. Eficienta consumului de combustibil se claseaza de la A (cele mai eficiente) la G (cele mai putin eficiente).3

Diagrama nivelului de zgomot la exterior arata nivelul de zgomot al anvelopei in decibeli (dB). Pictograma cu 3 bare negre va indica cum se clasifica in raport cu viitoarele limite europene. Zgomotul exterior al anvelopelor nu este corelat cu zgomotul interior al vehicului.
3 bare negre = anvelopa relativ zgomotoasa, dar conforma cu actualele directive UE;
2 bare negre = anvelopa cu nivel mediu de zgomot intre viitoare limita si valori cu pana la 3dB mai mici;
1 bara neagra = anvelopa putin zgomotoasa sau cu mai mult de 3 dB sub viitoarea limita.4

3. Data si locul fabricatiei anvelopelor ( DOT anvelope). Codul DOT este o combinatie de cifre si litere standardizata de Ministerul Transporturilor al SUA (Department of Transportation) care contine informatii despre producatorul anvelopei, tara de origine si, cel mai important, data fabricatiei. Codul DOT este marcat cel putin pe un flanc al anvelopei. Grupul de 4 cifre este cel care desemneaza data de fabricatie. In imaginea de mai jos se observa ca avem grupul de cifre” 3909” in care primele doua cifre semnifica saptamana din an iar urmatoarele doua anul, adica anvelopa e fabricata in saptamana 39 a anului 2009.5

4. Nu intotdeauana ce este cel mai scump este si cel mai bun. Exemplificarea este facuta pentru anvelopele 195/65 R15 401 91H. Am cautat acest model de anvelopa pe unul din site-urile cu un anumit nivel de relevanta in domeniu – www.anvelope.ro, rezultatul l-am trecut in tabelul de mai jos.

Marca anvelopa Coeficient
Consum combustibil
Coeficient
Eficienta
franare
Nivel
Zgomot
[dB]
Pret
[lei]
Taurus 195/65 R15 401 91H F C 71 165
TIGAR Prima 195/65 R15 91 H F C 71 189
DEBICA Presto 195/65 R15 91 H E C 68 194
FULDA EcoControl HP 195/65 R15 91 H C B 68 222
GOODYEAR EfficientGrip Performance 195/65 R15 91 H B A 69 237
DUNLOP SP Sport BluResponse 195/65 R15 91 H B A 68 239
VREDESTEIN Sportrac 5 195/65 R15 91 H C B 70 244
BRIDGESTONE Turanza T001 195/65 R15 91 H C B 71 251
CONTINENTAL ContiEcoContact 3 195/65
R15 91 H
E B 71 262

Constatarea e simpla: anvelopele DUNLOP SP Sport BluResponse 195/65 R15 91 H desi au parametri de calitate cei mai buni nu sunt cele mai scumpe.

Cand este necesara inlocuirea anvelopelor ?

a) Cand este uzata calea de rulare.Pentru a avea o franare eficienta adancimea profilului anvelopei trebuie sa fie de cel putin 3 mm la anvelopele de vara si 4 mm la cele de iarna, chiar daca adancimea minima admisa de legislatie este de 1,6 mm. Adancimea profilului unei anvelope noi este de 7 mm pentru anvelopele de vara si 8 mm pentru cele de iarna.6

b) Cand au o vechime de 7-10 ani.
c) Cand au taieturi, umflaturi,deformari, prezinta semne de imbatranire.

 

Comments for this post are closed.