Benzina sau motorina (in functie de tipul motorului Otto sau Diesel) trebuie filtrata inainte de a ajunge sa fie trimisa in cilindrii motorului prin intermediul injectoarelor. In rezervoare pot sa se acumuleze reziduuri sau apa care pot afecta grav functionarea motorului mai ales la motoarele Diesel prevazute cu sisteme de injectie common rail sau motoarele Otto (pe benzina) cu injectie directa in cilindru. Exista autoturisme la care nu trebuie schimbat filtrul de combustibil deoarece este incorporat in pompa de combustibil.
Calitatea filtrelor de combustibil este extrem de importanta deoarece difera foarte mult capacitatea de filtrare a acestora in functie de materialele folosite si de calitatea de fabricatie. Daca la motoarele vechi cu carburator
era suficient un filtru care sa aiba capacitatea de a retine particule cu dimensiunea de 70-100 microni (ca termen de comparatie: un fir de par are diametru de 60 microni) la motoarele actuale cerintele pentru filtrele de combustibil sunt de 10-40 microni si chiar un micron pentru motoarele Diesel.
Exista riscul ca atunci cand achizitionam un filtru de combustibil, din dorinta de a economisi cativa zeci de lei, sa avem surpriza neplacuta a unei pagube de cateva mii de lei prin faptul ca o filtrare necorespunzatoare a combustibilului a dus la deteriorarea pompei de injectie sau a injectoarelor.